12-річне навчання у школах та мережі професійних ліцеїв: як навчатимуться українські старшокласники
Освітнє нововведення, на яке очікують в Україні найближчими роками перехід на 12-річне навчання в школах. Відповідні пілотні проєкти в деяких школах розпочнуться наступного року, а по всій країні 12-й клас впровадять у 2027. Паралельно із цим, в Україні панують розвивати мережу професійних ліцеїв.
Як відбуватиметься освітній процес українських старшокласників повідомили у дослідженні Центру громадського моніторингу та контролю.
У Міносвіти освіти пояснили цю необхідність великим навчальним навантаженням на учнів старшої школи та впровадженням профільної освіти у старших класах, а також підвищенням якості освіти в цілому.
Зі слів заступника міністра освіти Дмитра Завгороднього, у 10 класі буде найбільша кількість обов’язкових предметів, яка зменшуватиметься з кожним наступним класом.
Іще одними з аргументів стало наближення української освіти до європейської.
«12-річка є євроінтеграційним кроком. Тому що 19 країн Європи мають 12-річну систему навчання, а 17 країн – 13-річну», — стверджує заступник міністра освіти Андрій Вітренко.
Паралельно із цим нововведенням в Україні планують розвивати професійні ліцеї, щоб дев'ятикласники мали вибір – навчатися далі в школі та вступати до вишу чи йти до професійного училища.
Основний задум реформи – це зміна училищ та технікумів на професійні ліцеї, оскільки є загальне ставлення, що в училища йдуть ті, хто зовсім ні на що не спроможний. Це треба змінити, переосмислити і підняти престижність робітничих професій», – каже секретарка Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Наталія Піпа.
Однак Ігор Лікарчук – колишній директор Українського центру оцінювання якості освіти ставиться до нововведень критично.
«Так, ми чи не єдина країна в Європі, в якій немає 12-річки. Але при цьому мовчимо, що в інших країнах відлік 12 років розпочинається із 3,4,5 років. Щоб випускники не закінчували 12-річку в дітородному віці. Це також дуже важливий мотиваційний чинник: чи варто дитину віддавати до школи, яку вона закінчить майже у 19 років. Якість освіти залежить від двох чинників. Перший – мотивація учня отримати якісні знання. Другий – якісна і продуктивна робота вчителя. Що в нас робиться для того, щоб запровадити нові мотиваційні чинники для здобувачів освіти? Нічого! У суспільстві давно сформувалося переконання, що стати багатим і успішним можна і без якісної освіти», – каже фахівець.