«Учні сільських шкіл мають нижчий рівень успішності порівняно з учнівством міських»: дослідження PISA
Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти готують аналітичні матеріали для ознайомлення широкої громадськості з результатами міжнародного дослідження PISA.
На сайті центру повідомили 94-те число мінізвіту «PISA у центрі уваги», що ґрунтується на даних PISA-2015. Це переклад українською мовою матеріалу, який підготували фахівці Організації економічного співробітництва та розвитку
У цьому матеріалі аналітики розглядають питання про те, наскільки якість освіти в сільських школах нижча порівняно з міськими школами та як це пов’язано з майбутніми очікуваннями учнівства із закладів з різних типів місцевості та розмірковують над чинниками, що впливають на нижчу якість освіти та нижчі освітні прагнення сільських учнів, а водночас окреслюють переваги сільських закладів освіти порівняно з міськими.
Зокрема у дослідженні йдеться про те, що учні шкіл сільської місцевості мають нижчий рівень успішності порівняно з учнівством міських шкіл, що позначається, зокрема, на показниках навчальних досягнень із природничо-наукових дисциплін.
Також учні й учениці в сільській місцевості мають менший вибір навчальних пропозицій як у самому закладу освіти, так і поза ним загалом.
Це зумовлює низькі освітні очікування підлітків із сільської місцевості. До прикладу, лише 30% учнівства сільських шкіл планує здобути вищу освіту в університеті, порівняно з приблизно половиною учнівства міських шкіл.
У звіті йдеться й про упереджене ставлення до сільських закладів освіти. Дослідники виділили кілька чинників цього явища:
- географічна відокремленість;
- невеликий розмір закладу освіти;
- нижчий, порівняно з міськими школами, соціально-економічний статус учнівства;
- нерозвинена інфраструктура;
- брак якісного викладацького складу;
- обмежений набір освітніх пропозицій.
З переваг навчання в сільській школі, порівняно з міськими закладами: перспектива отримати більшу підтримку від учителів, перед якими, зі свого боку, відкриваються можливості застосовувати адаптивні методи навчання, особливо для учнів й учениць з поганими передумовами до навчання або тих, які мають проблеми з навчанням.
Зазначимо, що крім перекладів міжнародних мінізвітів, за підсумками попередніх циклів PISA, фахівці Українського центру продовжують поглиблено вивчати дані останнього циклу PISA-2022. Тож нині оприлюднено вже три випуски тематичних матеріалів «Україна в центрі уваги», що присвячені, зокрема, успішності українських підлітків у різних математичних темах і видах математичної діяльності, а також математичній тривожності.