Чи креативні українські підлітки: опублікували національний звіт PISA – 2022
Результати України в дослідженні PISA – 2022 з креативного мислення суттєво не відрізняються від результатів деяких країн Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Попри широкомасштабну війну й потребу проходити тестування в укриттях 59% учнівства продемонстрували базовий та вищий рівні з креативного мислення.
Про це інформують на сайті Міністерства освіти і науки України.
- 59% учнівства досягають щонайменше базового, третього, рівня з креативного мислення в 6-рівневій шкалі PISA. Водночас кожен четвертий 15-річний підліток показує успішність саме на рівні 3. На цьому рівні учні й учениці демонструють здатність генерувати ідеї для простих і помірно складних завдань на креативне письмове або візуальне вираження ідей та креативне розв'язання соціальних і наукових проблем. А також починають демонструвати здатність генерувати оригінальні ідеї або рішення у відомих їм контекстах;
- 13% учнів і учениць в Україні досягають найвищих рівнів – п'ятого або шостого. На цих рівнях учнівство здатне генерувати креативні ідеї, оцінювати й удосконалювати власні ідеї або ідеї інших в різноманітних і складних завданнях, зокрема, в завданнях на створення абстрактного дизайну або завданнях, які стосуються незнайомих сценаріїв розв'язання наукових і соціальних проблем;
- найнижчий результат із креативного мислення, на рівні один або нижчому, мають 18% українських 15-річних підлітків. Це означає, що такі учні й учениці можуть створювати дуже прості візуальні конструкції, спиратися на шаблонні, типові, очевидні, неоригінальні ідеї як основу для своєї відповіді.
Україна в оцінюванні PISA – 2022 з креативного мислення показала середній результат – 27 балів у шкалі 0–60 і посіла в діапазоні рангів серед 64 країн економік позиції між 32 й 42.
Результат України на шість балів нижчий за середній показник країн Організації економічного співробітництва та розвитку. Водночас показники України статистично не відрізняються від результатів Греції та Колумбії, які є членами Співробітництва.
В Україні, як і в середньому в країнах Співробітництва, успішність учнівства в креативному мисленні позитивно корелює з академічною успішністю: що ліпші результати вони мають із математики, читання та природничо-наукових дисциплін, то вищі з креативного мислення. Для України частка варіації результатів з креативного мислення, зумовлена відмінностями між закладами освіти й становить 31%.
Це трохи вище середнього показника країн ОЕСР – 26%.
У креативному мисленні учнівство із сільської місцевості відстає на шість балів від своїх однолітків з міст із населенням понад 100 тисяч. Менше ніж половина учнів із сіл досягла базового рівня три або вищих, водночас у великих містах таких учнів і учениць майже 80%. Кількість 15-річних підлітків, які досягли рівня п'ять або шість, збільшується відповідно до розміру населеного пункту: від 8% у селах до 30% у великих містах.