На які зміни учням, батькам та освітянам чекати у навчальному році 2025 – 2026
Міністерство освіти і науки України затвердило низку змін до положень, які є частиною комплексної політики «Школа офлайн». Зокрема, вони стосуються організації дистанційного навчання, індивідуального педагогічного патронажу та навчання за місцем перебування.
Про це інформують на сайті Міносвіти.
З 1 вересня 2025 року мінімальна кількість учнів у дистанційному класі становитиме 20 осіб. Діти, які навчаються за сімейною або екстернатною формами, не враховуватимуть у цю кількість.
Індивідуальні форми навчання держава фінансуватиме окремо.
Щоб забезпечити тяглість освітнього процесу, дистанційні класи в одній школі повинні бути організовані для учнів з 1 по 9 клас, 1 по 11 клас, 5 по 11 клас або 8 по 11 клас, для ліцеїв.
Важливо, якщо жодна школа в громаді не може функціонувати, бо не виконує умови, то за рішенням засновника визначатимуть одну найбільш спроможна, яка працює без дотримання вимог до наповненості класів та представленості класів кожного року навчання. Якщо в громаді в жодній школі не зможуть сформувати конкретний клас певного року навчання, то лише один клас на громаду може мати наповнення менше ніж 20 учнів.
Також з 1 вересня 2025 року діти, які перебувають за кордоном, матимуть можливість здобувати освіту в українській системі освіти, навчаючись на сімейній, екстернатній формі та в дистанційних класах з українознавчим компонентом.
Паралельне навчання за повною програмою в українській школі дистанційно та в іноземній школі очно — не передбачено. Зазначимо, що класи з українознавчим компонентом визначатимуть, як окреме навантаження вчителів, яке буде їм оплачуватись. Їх закладатимуть у формулу обрахунку освітньої субвенції.
Діти, які переїхали внаслідок російської агресії, з 1 вересня 2025 року будуть навчатись очно у школах за місцем свого фактичного перебування.
Покрокову інструкцію, як батьки можуть перевести дитину в школу за місцем проживання можна переглянути за покликанням.
Переміщені учні матимуть можливість залишитися на дистанційному навчанні у своїх закладах освіти за умови якщо:
- у школах за місцем перебування немає вільних місць для очного навчання;
- місцеві школи відповідного рівня освіти не працюють очно;
- усі місцеві школи, де проживає учень, припинили свою діяльність.
Якщо дистанційні класи з учнями, які на тимчасово окупованих територіях продовжують працювати відповідно до оновлених правил, то учні продовжуватимуть навчання у своїх класах.
В іншому разі вони можуть перейти в інший заклад освіти у межах своєї області, який продовжить функціонувати. З міркувань безпеки таке переведення може бути здійснено без заяви батьків, а відповідно до рішення ОВА.
Ще однією можливістю для дітей на ТОТ є педагогічний патронаж, тобто індивідуальна форма освіти.
Педагогічний патронаж для дітей з тимчасово окупованих територій передбачає, що за кожним учнем закріплять вчителя, який зможе разом з дитиною сформувати розклад та траєкторію навчання відповідно до її потреб.
Учень і вчитель будуть мати щотижневий план занять для роботи. Для початкової школи це п'ять годин на одного учня, для базової вісім годин, а для старшої школи — 12.