Стартувало навчання для директорів ліцеїв, які першими впроваджуватимуть реформу старшої школи
Очільники й очільниці 30 ліцеїв — амбасадорів реформи старшої школи — узяли участь у програмі для освітніх управлінців, яку підготувало МОН спільно з Міжнародним благодійним фондом savEd. Мета програми — надати ті навички, які потрібні управлінцю ХХІ століття, зокрема, із фандрейзингу, менеджменту, взаємодії в команді, найму персоналу тощо. Саме ці ліцеї першими проходять шлях підготовки до трансформації, щоб у вересні 2025 року розпочати пілотування реформи в різних регіонах. Учителі й адміністрація цих ліцеїв стануть менторами для педагогів майбутніх пілотних закладів. А в 2027 році реформа охопить усі ліцеї України.
Про це йдеться на сайті Міністерства освіти.
Протягом навчальної програми педагогічні колективи готують проєкти, які бажають утілити в закладах для поліпшення умов навчання. 5 проєктів отримають по 2 000 євро на реалізацію від неурядової організації «Finn Church Aid».
Під час першого модуля директори ліцеїв-амбасадорів мали змогу поспілкуватися з міністром освіти і науки України Оксеном Лісовим. Вони обговорили важливі теми як регіонального, так і загальнонаціонального рівнів: закупівлю обладнання для шкіл, субвенцію, децентралізацію, звітування, плани фінансування пілотних шкіл, нові еталонні лабораторії для інтерактивного вивчення технічних та природничих наук тощо.
«Ми дякуємо вам за сміливість бути першими. Рухаємося із завчасним пілотом за два роки до повноцінного запуску саме завдяки вашій сміливості і готовності до змін. Пілотування дасть змогу мати час на коригування навчальних матеріалів, зміну нормативки. Реформа профільної важлива саме тим, що даватиме учням якомога більше можливостей для вибору свого шляху. Ми проводили соціологічні дослідження, які показали, що школярі хочуть саме цього», — сказав міністр у розмові з директорами пілотів.
«Бути першими в пілотуванні — відповідальне й сміливе рішення. Директори шкіл — це лідери в своїх громадах, управлінці топрівня, у щоденній взаємодії з якими сотні, а почасти й тисячі учнів, удвічі більше батьків, педагоги. Це надскладна робота — як емоційно, так і з позиції навичок, якими мають володіти директори шкіл. Тому так важливо створити для них опори, надати підтримку, допомогти опанувати сучасні й практичні управлінські інструменти: стратегічного проєктного менеджменту, зовнішніх і внутрішніх комунікацій та взаємодій, рекрутингу, фандрейзингу, аби процес трансформацій майбутніх академічних ліцеїв був ефективним і безболісним. І щоб директори відчували, що не самотні на цьому шляху. Аби взаємодіяли одне з одним і формували спільноту. Саме над цим ми й працюємо в savED у межах проєкту «Реформа старшої профільної школи в Україні», що реалізується спільно з МОН та за підтримки фінської неурядової організації Finn Church Aid», — зазначила Олена Северенчук, директорка savED і стратегічна кураторка проєкту.
Що вивчали на першому модулі:
- ключові засади реформи НУШ і старшої школи. Лілія Гриневич, міністерка освіти і науки України 2016–2019 років, розповіла про те, як адаптувати навчання до сучасних вимог, адже «змінюється епоха, а через події, які відбуваються в Україні та світі, ми не можемо навчати так, як вчилися ми, як ми вчили 10 і навіть 5 років тому»;
- профорієнтацію старшокласників та питання, як подолати розрив між очікуванням роботодавців і реальними навичками працівників; як мотивувати учнів якісно виконувати завдання та обирати для себе напрями навчання, які найбільш відповідають талантам дітей, а не ті, що «найлегші»;
- досвід Фінляндії, Данії, Польщі, Франції, які нещодавно впровадили реформу старшої школи: які помилки вони робили, як долали виклики;
- ефективність реформи: експерти висловили припущення, що показником успішності будуть навички старшокласників не лише акумулювати знання, а й їх застосовувати: учні активніше братимуть участь у проєктах і покладатимуться на себе, структуруватимуть й організовуватимуть власну роботу, змінять ставлення до навчання, а отже, — поведінку та вибір майбутніх спеціальностей (або ж профтехосвіту); залучення бізнесу до співпраці;
- ролі, які поєднує посада директора школи: хто такий HR, як взаємодіяти з учителями та мотивувати їх розвиватися (та чи потрібно це всім?), як найняти на роботу потрібну людину та дібрати завдання до її вподобань і компетентностей, як етично попрощатися з працівником у разі звільнення, як побудувати карʼєрний шлях для своєї команди.
Навчання триватиме до грудня 2024 року. У другому й третьому модулях на учасників чекають заняття із фандрайзингу (способів і методів залучення коштів для шкіл), стратегічного проєктного менеджменту, комунікацій ліцеїв із зовнішніми партнерами, створення бренду та репутації ліцеїв, підтримки позитивного емоційного стану вчителів та допомоги колегам в умовах війни тощо.