Студенти Ужгородського університету представили дослідження соціалізації ВПО

12 Грудня 2024, 13:13
Студенти Ужгородського університету представили дослідження соціалізації ВПО 319
Студенти Ужгородського університету представили дослідження соціалізації ВПО

Делегація студентів УжНУ від факультету суспільних наук та інженерно-технічного факультету виконувала, за допомогою методології кількісного опитування та глибинного інтерв’ю, дослідницький проєкт щодо перебігу соціалізації студентів-ВПО, які навчаються в нашій alma mater. 

Про це йдеться на сайті університету.

Дослідження було проведено таким колективом студентів під науковим керівництвом старшого викладача кафедри політології та державного управління Маріанни Колодій: 

  • Анатолій Мирошник – студент 4-го курсу спеціальності «Психологія» факультету суспільних наук;
  • Іванка Негря – студентка 4-го курсу спеціальності «Дошкільна освіта» факультету суспільних наук;
  • Євген Пругло – студент 1-го курсу спеціальності «Психологія» факультету суспільних наук;
  • Вікторія Глагола – студентка 1-го курсу спеціальності «Психологія» факультету суспільних наук;
  • Іванна Янковська – студентка 1-го курсу спеціальності «Психологія» факультету суспільних наук;
  • Леонід Копча – студент 3-го курсу спеціальності «Електронні системи» інженерно-технічного факультету;
  • Дарина Ревть – студент 1-го курсу спеціальності «Психологія» факультету суспільних наук;
  • Мар’яна Зем’янська – студентка 3-го курсу спеціальності «Психологія» факультету суспільних наук;
  • Іван Шумський – студент 3-го курсу спеціальності «Політологія» факультету суспільних наук.

Результати наукового дослідження були представлені авторським колективом протягом 14-15 листопада 2024 року  на IX Міжнародній науково-практичній конференції «Соціалізація та ресоціалізація особистості в умовах сучасного суспільства» на факультеті психології Київського національного університету  імені Тараса Шевченка та на базі Української асоціації психології освіти і розвитку, Асоціації психологів України, Національної психологічної асоціації, Товариством психологів України 

Коротка інформація про результати дослідницького проєкту викладені нижче: 

На момент проходження опитування 17 років мали: 27.3% респондентів; 18 років – 15.2%; 19 років – 30.3%; 20 років – 21.2%; 22 роки – 6.1%. 

Серед опитаних було 27.3% чоловіків і 72.7% - жінок. 

Найбільше серед опитаних було першо- і третьокурсників (33.4% та 33% відповідно), а найменше – пʼятих і четвертих курсів (6% і 3%) відповідно. Більшість опитаних перемістились понад рік тому. Це свідчить про те, що, не дивлячись на відносно довгий період перебування в новому соціальному оточенні, проблеми соціальної адаптації та соціалізації залишаються актуальними і вагомими.

Емоційний стан студентів-ВПО характеризується підвищеним рівнем тривоги, стресу, розгубленості та відчуття відчуженості, що свідчить про психологічні та емоційні труднощі, які виникають у процесі інтеграції до нового середовища. Однак, на тлі цих викликів багато студентів також відчувають надію на майбутнє (63%), що є важливою ознакою наявності внутрішніх ресурсів для їх подолання. Це підтверджується також наявністю загалом задовільного рівня психологічного самопочуття.

Найбільшими викликами під час адаптації стали соціальна ізоляція, втрата соціальних зв'язків, економічні труднощі, мовні барʼєри, а також труднощі з довірою до нових людей. Більшість студентів зазначили, що вони потребують соціальної підтримки, хоча і не постійно, а іноді. Водночас соціальні заходи і психологічна підтримка – те, що найбільше допомогло б їм в подоланні даних викликів.

На останок, більшість респондентів відзначили нейтральне або позитивне ставлення до них як до студентів-ВПО з боку однокурсників, що є важливим для інтеграції внутрішньо переміщених осіб в університетську спільноту. Попри це, невелика частина студентів все ж відчуває відчуження або недостатню підтримку.

Можна надати деякі попередні рекомендації громадам та університетам по кращій соціалізації студентів-ВПО: 

Перше – це необхідність створення умов для підвищення рівня загальної соціальної підтримки, наприклад, із допомогою менторських програм студентів, створення груп підтримок та, взагалі, університетських заходів, де існує соціальна активність, як от волонтерство або культурно-масові заходи. Враховуючи важливість психологічної підтримки, необхідно не забувати про потребу в забезпеченні доступу до психологічної допомоги та консультування. Це як програми з інформування про відповідні можливості, так і в принципі створення розгалуженої системи психологічної служби в конкретному університеті, громаді. 

Друге – університети мають забезпечувати можливість для оптимальної професійної соціалізації студентів, адже 15% опитаних студентів-ВПО відчувають труднощі з пошуком роботи. Тут можуть підійти такі заходи, як екскурсії в офіси компаній, форуми від представників підприємств, ярмарки вакансій, профорієнтація тощо. 

Це рекомендації, які лише в загальному окреслюють найважливіші аспекти щодо покращення соціалізації студентів взагалі та студентів-ВПО зокрема, але вони вже можуть і мають допомогти студентам інтегруватися в нове соціальне середовище, стати його частиною.

 

Коментар
19/01/2025 Субота
18.01.2025
17.01.2025
16.01.2025