Провели моніторинг інклюзивного навчання у волинських школах: що змінилося за рік

13 Березня 2025, 13:32
Провели моніторинг інклюзивного навчання у волинських школах: що змінилося за рік 4879
Провели моніторинг інклюзивного навчання у волинських школах: що змінилося за рік

На Волині провели II цикл регіонального моніторингу щодо забезпечення якості організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти.

Про це Район.Освіта 13 березня повідомили в управлінні Державної служби якості освіти у Волинській області.

Упродовж 2024/2025 навчального року фахівці управління Державної служби якості освіти у Волинській області провели ІІ цикл регіонального моніторингу щодо забезпечення якості організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти Волинської області. 

Метою дослідження було оцінити ситуацію, виявити проблеми та визначити шляхи вдосконалення інклюзивного освітнього середовища.

Досягнення та позитивні зміни

Результати дослідження показали зростання рівня безбар'єрного доступу до закладів освіти.

Відсоток батьків, які підтвердили відповідність освітнього середовища потребам дітей з ООП, зріс із 77% у 2023/2024 навчальному році до 84% у 2024/2025 навчальному році.

«Більшість закладів освіти взаємодіють з інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ), 98,8% педагогів підтвердили, що фахівці ІРЦ допомагають у розробці індивідуальних програм розвитку дітей», – йдеться у повідомленні.

Також зросла кількість учнів з ООП, які беруть активну участь у класних проєктах та позашкільних заходах.

Підвищилася ефективність комунікації між батьками, педагогами та адміністрацією закладів, що позитивно впливає на якість інклюзивного навчання.

Основні проблеми та виклики

Попри позитивні тенденції, моніторинг виявив проблеми, які потребують вирішення. Зокрема, нестача матеріально-технічного забезпечення залишається актуальною проблемою для багатьох закладів освіти. Педагоги зазначають, що рівень забезпечення необхідними ресурсами є недостатнім.

Окрім цього, залишається гострою проблема нестачі кваліфікованих спеціалістів. Батьки наголошують на потребі у додаткових фахівцях: реабілітологах, нейропсихологах та логопедах. Респонденти (10,8% батьків і 13% педагогів) повідомили про повну відсутність безбар’єрного доступу в окремих закладах.

«Батьки наголошують на потребі у додаткових реабілітологах, нейропсихологах та логопедах. 10,8% батьків і 13% педагогів повідомили про повну відсутність безбар’єрного доступу в окремих закладах», – наголошують фахівці.

Також спостерігається тенденція до зниження задоволенням умов у санітарних приміщеннях. У 2023/2024 навчальному році 87,9% батьків вважали їх доступними, а у 2024/2025 цей показник знизився до 83,4%.

Рекомендації та перспективи

На основі результатів моніторингу розробили низку рекомендацій. Зокрема, необхідно забезпечити відповідність шкільних приміщень принципам універсального дизайну, покращити ресурсне забезпечення закладів та активізувати підготовку педагогічних кадрів у сфері інклюзивного навчання.

Важливим є й розширення співпраці між закладами освіти та ІРЦ, що сприятиме кращій адаптації дітей з ООП. Крім того, необхідно активізувати роботу з батьками для покращення їхньої обізнаності про освітні можливості дітей.

«Дослідження підтвердило, що інклюзивна освіта на Волині поступово розвивається. Однак для досягнення високих стандартів необхідні системні зміни, які дозволять створити комфортне та доступне освітнє середовище для всіх дітей незалежно від їхніх освітніх потреб», – йдеться у повідомленні.

З детальним звітом за результатами I та II циклів моніторингу можна ознайомитись на сайті Державної служби якості освіти України у розділі «Моніторингові дослідження: моніторинги на регіональному рівні».

Коментар
28/03/2025 Четвер
27.03.2025
26.03.2025
25.03.2025
24.03.2025