Реформа професійно-технічної освіти в Україні: результати та досягнення

21 Березня 2023, 08:24
Пресбрифінг про результати і досягнення реформи професійної освіти. Світлина Internews. 2139
Пресбрифінг про результати і досягнення реформи професійної освіти. Світлина Internews.

Понад дві сотні навчально-практичних центрів, підвищення кваліфікації викладачів та майстрів виробничого навчання, цифровізація, партнерство із міжнародними організаціями – це про сучасну професійно-технічну освіту в Україні. 

На пресбрифінгу Міністерства освіти і науки України, який відбувся 17 березня, представили результати та досягнення реформи професійної освіти. Йшлося про зміни у сприйнятті галузі, поточну роботу закладів професійної освіти, важливість сфери у відбудові України, передає Район.Освіта.

«За 3 роки діяльності у закладах професійної освіти створено 265 навчально-практичних центрів, оновлено 151 освітній стандарт під сучасні вимоги роботодавців, понад 2 тисячі педагогів підвищили свою кваліфікацію у сфері цифровізації, онлайн-навчання, менеджменту, профорієнтації», – розповів Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет.

Побутує думка, що сфера професійної освіти є мало перспективною і до таких закладів вступають переважно ті, кому складно дається навчання у школі, хто має низький рівень успішності. 

«Однак цей стереотип ламає молодь, яка навчається на 9, 10, 11 балів, перемагає у конкурсах знавців української мови імені Петра Яцика, предметних олімпіадах, конкурсах наукових досліджень Малої академії наук учнівської молоді, а згодом, ставши студентами профтехів, представляє Україну на міжнародних змаганнях за компетенцією «Сантехніка та опалення» у Німеччині», – говорить генеральна директорка Директорату професійної освіти Ірина Шумік

Ірина Шумік
Ірина Шумік

І відбувається це під час повномасштабної війни в Україні. Так, восени минулого року студенти Львівського міжрегіонального вищого професійного училища автомобільного транспорту і будівництва, які опановують професію «Монтажник санітарно-технічних систем і устаткування», представили Україну у міжнародному етапі конкурсу професійної майстерності «WorldSkills International». 

Хоча країна долучилася до конкурсу в 2016 році, учасники міжнародного рівня з’явилися лише тепер.

«WorldSkills International» – одне із показових змагань у сфері, своєрідні олімпійські ігри для студентів та молодих кваліфікованих робітників. Вони відбувають кожні два роки у різних куточках світу. Для учасників це можливість не лише продемонструвати свої навички та вміння, але й перейняти світовий досвід у галузі, побачити сучасні тенденції. 

Ефективний розвиток вимагає постійної співпраці із бізнесом, переконаний Руслан Сичинський, директор приватного підприємства «Меркурій», яке займається виготовленням кованих воріт, навісів, решіток у Бородянці на Київщині. 

Підприємець постійно залучає до себе на зварювальну практику студентів закладів професійної освіти. 

«Важливо, щоб учні зрозуміли суть процесу, могли заробити початково певні кошти і це мотивувало їх розвиватися далі, бо сама робота зварювальника дуже складна і вимагає зосередженості, скрупульозності, сили та часу. Процес вирізання заліза із точністю до міліметра багатьом видається дуже складним, тому зараз непросто знайти мотивних учнів. 25% тих, хто приходить на практику, відмовляється від складної фізичної праці», – розповідає пан Руслан.

Загалом на його невеликому підприємстві постійно проходять практику 5-7 студентів.

«На перший погляд, це зовсім мало. Але такий підхід дозволяє приділити увагу кожному, передати максимально свій досвід, навчити виготовляти якісний виріб. Я багато навчався в Україні, працював у Гданську в Польщі, хочу ділитися знаннями. А ще вважаю, що професійна освіта у нас недооцінена. Досвід пошуку роботи за кордоном показав, що володіючи певною професією, легше працевлаштуватися», – додає підприємець. 

На підготовку фахівців впливає і те, який підхід обирають викладачі та майстри професійного навчання.

Наталія Малець
Наталія Малець

«Треба постійно вчитися, зокрема, й у своїх студентів. Молодь швидше адаптовується до технічних винаходів. Коли я чогось не знаю, не розумію, як користуватися певним приладом, не соромлюся просити допомоги у своїх студентів. Майбутній результат цього вартий. Якщо буде постійна синергія, то студенти приходитимуть до нас із інтересом та задоволенням», – переконує викладачка Київського вищого професійного училища будівництва і дизайну Наталія Малець.

Популяризації професійної освіти були присвячені комунікаційні кампанії «Ми змінюємось» і «Все працює завдяки нам», які втілювало Міністерство освіти упродовж останніх двох років. У межах кампаній готували та поширювали інформаційні матеріали, постери, відеоролики, запускали рекламу на радіо та в соціальних мережах.

Однак, як зазначила Ірина Шумік, 50% студентів профтехів обирають заклади освіти за рекомендацією батьків. Тому про можливості різних професій треба розповідати більше. 

Після пресбрифінгу присутні відвідали Міжрегіональний центр ювелірного мистецтва Києва, побачили, як навчають сучасних ювелірів, як моделюють та виготовляють прикраси. 

У закладі функціонує навчально-практичний центр із професій декоративно-прикладного мистецтва та навчально-практичний центр «Офіс-спейс».

Цінність подібних центрів у тому, що тут, використовуючи новітнє обладнання, можуть займатися не лише учні, але й дорослі, які бажають перекваліфікуватися.

Під час виступу Ольга Авраменко
Під час виступу Ольга Авраменко

«Мені б хотілося, щоб в технологічно-складних професіях була можливість у дітей спершу проходити практику саме в майстернях, а згодом на підприємствах», – говорить директорка Міжрегіонального центру ювелірного мистецтва Ольга Авраменко.

У закладі готують адміністраторів, секретарів, агентів з організації туризму, ювелірів-модельєрів, контролерів художніх виробів та інших фахівців, які працюють у сфері виготовлення ювелірних прикрас.

До війни центр працював у дві зміни. Інтерес до творчих процесій був доволі високим. Через війну певна частина учнів виїхали за кордон і бажають продовжувати навчання в безпечних умовах. На думку директорки центру, це нормально і дітям треба давати можливість вибору. 

Кожна професія має свої переваги та недоліки. Їх варто різносторонньо демонструвати, щоб майбутні абітурієнти робили дійсно свідомий вибір закладу освіти та своєї подальшої діяльності.

До слова, у червні 2022 року Верховна Рада ухвалила зміни до закону «Про професійну (професійно-технічну) освіту», якими дозволила здобувати другу профтехосвіту за іншою професією безоплатно.

Зокрема, дозволяється безоплатно впродовж життя здобувати професійну (професійно-технічну) освіту за іншою професією, але не раніше ніж через три роки після завершення безоплатного здобуття професійної (професійно-технічної) освіти, а також за умови наявності підтвердженого страхового стажу не менше двох років та наявності вільних місць після зарахування осіб, які безоплатно здобуватимуть професійну (професійно-технічну) освіту вперше.

Спікерки та спікер пресбрифінгу
Спікерки та спікер пресбрифінгу

У Міжрегіональному центрі ювелірного мистецтва
У Міжрегіональному центрі ювелірного мистецтва

У Міжрегіональному центрі ювелірного мистецтва
У Міжрегіональному центрі ювелірного мистецтва

У Міжрегіональному центрі ювелірного мистецтва
У Міжрегіональному центрі ювелірного мистецтва

Заняття майбутніх фахівців та фахівчинь ювелірної справи
Заняття майбутніх фахівців та фахівчинь ювелірної справи

***

Пресбрифінг та візит до навчального закладу організовані у межах Програми ЄС «EU4Skills: кращі навички для сучасної України».

 

Коментар
19/03/2024 Вівторок
19.03.2024
18.03.2024
17.03.2024
16.03.2024