Освітяни Львівщини опублікували відкритий лист про зовнішнє незалежне оцінювання з історії України
Відкритий лист про зовнішнє незалежне оцінювання з історії України до української громадськості та фахівців-істориків поширюють освітяни Львівщини.
У листі, опублікованому на «Історичній правді», учителі звертаються до громадськості із проханням використовувати національний мультипредметний тест в існуючому форматі тільки на час воєнного стану в Україні.
Спільнота вчителів історії Львівщини, проаналізувавши на онлайн-зустрічі 4 жовтня 2023 року інформацію про Національний мультипредметний тест-2024, озвучену офіційними особами від Міністерства освіти і науки України та комісії з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України, вітає рішення включити історію України як обов'язковий елемент НМТ і звертається до колег-істориків, усіх освітян та до громадськості із цим відкритим листом, щоб закцентувати:
- В умовах широкомасштабної агресії та інформаційної війни, яку веде проти України російська федерація, історія використовується як зброя, призначена «убити» українську ідентичність. У таких умовах публічне оголошення про обмеження курсу історії України, який є обов'язковою складовою національного мультипредметного тесту - 2024 періодом XVI - ХХІ ст. якоюсь мірою допомагає просуванню в українське суспільство офіційного для РФ трактування історії, відповідно до якого у середні віки відбувалось «перетікання влади» від Києва до Москви, а українського народу як окремішньої державотворчої спільноти не існувало. Ворогові підігрувати не варто!
- Рішення проводити тестування лише на фактах з нової та новітньої історії України викликає запитання й в українських учнів, породжує сумніви в значимості нашої давньої та середньовічної історії. Озвучені формулювання наштовхують на думку, що Русь та Руське королівство не органічні елементи історії України, а «приписані» до неї з політичних міркувань. Складається враження, що Україна продовжує перебувати в статусі «молодшого брата». Ці запитання з'являються ще й тому, що для жодного іншого предмета НМТ немає ніяких тематичних обмежень. Тож, тест з історії України-2024 має охоплювати увесь зміст предмета, так само як це зроблено для інших складових НМТ.
- Для формування НМТ з історії України та на підготовку до тестування пропонується використовувати програму, створену ще в 2018 році. Досі ніхто не пояснив, чому. Адже минулого 2022 року шкільні програми з історії були суттєво оновлені. Випускники 2024 року у 10 та 11 класах уже навчалися за цими оновленими програмами. Необхідно оновити програму ЗНО з історії України, включивши в неї всі важливі змістові наголоси чинних шкільних програм з історії України ХХ – першої чверті ХХІ ст., які добре пояснюють сучасні події та ґрунтуються на здобутках української історіографії.
- Останні кілька років в силу непереборних обставин (пандемія, війна) Верховна Рада України внесла зміни в чинне освітнє законодавство, що передбачали скасування державної підсумкової атестації (ДПА) та спрощення зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) через застосування мультитесту. Суть цих змін надто мало пояснюють, більше говорять про причини. А суть в тому, що НМТ в обраному форматі не спроможний виміряти якість предметних знань випускників.
«Маємо на увазі їх системність та глибину. Призначення такого НМТ рейтингувати випускників, при цьому місце в рейтингу, на жаль, не завжди відповідає навіть числу одиниць знань в інтелектуальному багажі учасників тестування. До того ж, немає нічого більш постійного ніж тимчасове. Відтак потрібно в нормативній базі освіти зафіксувати, що НМТ в обраному форматі використовуватиметься тільки на час воєнного стану в Україні з метою добору у заклади вищої освіти (ЗВО). Оцінювати якість праці освітян за результатами НМТ випускників ЗЗСО – недопустимо!» – зазначено у тексті листа.
Учителі закликають небайдужих висловити свою думку, підтримати, доповнити або аргументовано заперечити висловлені пропозиції.