У Рівненській області провели перше опитування щодо впровадження духовно-морального курсу у школах
На Рівненщині провели перше опитування щодо впровадження предметів духовно-морального спрямування у навчальних закладах. Участь в опитуванні взяли: батьки, педагоги і представники громадськості.
Його організувало управління держслужби якості освіти. У опитуванні взяли участь 12 тисяч респондентів анонімно на добровільних засадах. Начальник управління держслужби якості освіти в області Святослав Сидорук про мету цього дослідження розповів Суспільному.
Результати опитування
Результати опитування щодо впровадження предметів духовно-морального спрямування у навчальних закладах опублікував голова Рівненської обласної ради Андрій Карауш у телеграмі.
На запитання, що таке «духовність», відповіді були такі:
- «ціннісний світогляд і моральність»: батьки – 62%, педагоги – 86%, громадськість – 62%;
- ️«національна духовна культура» і «зв'язок людини з релігією»: батьки – 49%, педагоги – 62%, громадськість – 56%;
- «духовність» тотожна «патріотизму» — відповіли в середньому 20% в усіх групах.
Більшість опитаних вважають, що основи духовності та моралі закладаються у дошкільному віці. Так відповіли 53% опитаних, 33% вважають, що у початковій школі, 9% – у підлітковому віці та 5% – після навчання у школі.
На запитання «Що перешкоджає запровадженню предметів духовно-морального спрямування?» батьки відповіли так:
- 58% – брак комунікації;
- 17% – релігійні переконання;
- 16% – небажання батьків.
Відповіді вчителів:
- 45% – відсутність підготовленого вчителя;
- 32% – небажання батьків;
- 22% – відсутність ініціативи від адміністрації.
Відповіді адміністрації закладів:
- 39% – відсутність підготовленого вчителя;
- 28% – відсутність фінансування;
- 21% – небажання батьків.
98% респондентів вважать, що формування духовності, моральності та мотивації до здорового способу життя є необхідним.
Андрій Карауш також додав, що предмети, курси або ж факультативи духовно-морального спрямування запроваджені у 100% шкіл у чотирнадцяти громадах області: Антонівська, Боремельська, Бугринська, Варковицька, Великоомелянська, Деражненська, Каноницька, Мізоцька, Острожецька, Підлозцівська, Привільненська, Рафалівська, Старосільська, Ярославицька.
Такі курси не запроваджені у жодному закладі освіти Клесівської та Соснівської громад.
Це був перший моніторинг щодо запровадження предметів духовно-морального спрямування у навчальних закладах.
«Зробили його для того, аби зафіксувати певні ситуації — побачити сильні і слабкі сторони, на що нам потрібно звернути увагу, визначити вектори подальшого руху. У наступному навчальному році ми плануємо знову його проводити, але вже більш детально — в розрізі закладів освіти, надалі вивчати питання й дивитися на тенденцію зміни ціннісних орієнтирів дітей», – зазначив Святослав Сидорук.
Під час дослідження виявилося, що причина не у фінансах, а у відсутності комунікації між батьками й адміністрацією.
Також 28 лютого відбулось перше обговорення щодо змісту курсу духовно-морального спрямування у школах і хто саме має його викладати.
«Школа і церква відділенні від держави. В школах є курс етики, християнської етики, це так звучить, але це не про якусь конкретну релігію або обряди. Це не з позиції якоїсь релігії, це загальні цінності, які формуються на християнській основі. Було багато запитань, обговорень, навіть в тому числі хто має читати предмет — священник чи вчитель. Я вважаю, що законодавством визначено, хто в закладах освіти має проводити уроки. Це чітко регламентовано, якщо священник має відповідну педагогічну освіту, то не є проблемою, що він працює на посаді вчителя», – додає наостанок начальник управління держслужби якості освіти в області.