Що вивчають про туберкульоз у шкільних програмах
Напередодні Всесвітнього дня протидії туберкульозу аналізуємо, чи вивчають це захворювання у школі.
На питання, що вони знають про туберкульоз, учні рівненських шкіл відповідають.
«Тривалий сухий кашель – один із симптомів цієї хвороби», – каже десятикласниця Богдана.
«Щоб не заразитися, треба вести здоровий спосіб життя», – додає її однокласниця Мирослава.
«Зараз туберкульоз виліковний, якщо вчасно звернутися до лікаря», – говорить одинадцятикласник Ілля.
Що пропонує шкільна програма
У курсі «Основи здоров’я» туберкульоз згадують декілька разів. Кількість годин, відведених на ознайомлення із темою, невелика.
Так, у 7 класі в четвертому розділі програми під назвою «Соціальна складова здоров’я» є окрема тема «Хвороби цивілізації».
Школярам розповідають про профілактику серцево-судинних, онкологічних захворювань, діабету, ожиріння, комп’ютерну, ігрову та інтернет залежності, згадують і про туберкульоз. Зокрема, йдеться про особливості захворювання, шляхи зараження та підвищення імунітету.
Учням розповідають про протитуберкульозні заходи, про те, що важливо самостійно дбати про своє здоров’я та регулярно обстежуватися.
За програмними вимогами про туберкульоз йдеться також у 8 класі в розділі «Безпека і здоров’я людини».
На закріплення вивченого школярам пропонують укласти перелік медичних установ у місці свого проживання, продумати можливі сценарії для соціальної реклами, поширення інформації у соцмережах.
Згадується захворювання також у 9 класі. Учням комплексно розповідають про туберкульоз, ВІЛ/СНІД. Бесіда про захворювання охоплює один урок.
Досвідом роботи з темою діляться освітянки
Оксана Закревська, учителька «Основ здоров’я» викладає у 7-9 класах рівненського ліцею №8.
Педагогиня каже, що методичних матеріалів, пов’язаних із темою туберкульозу чимало.
«Є достатньо інформації у відкритому доступі, різноманітні громадські організації також надають брошури, інформаційні листи про захворювання, за можливості запрошуємо до учнів лікарів, аби розповідали про реальний досвід. У програмі хоч і невелика кількість годин відведена темі, але про нього говорять періодично», – каже вчителька.
Раніше, за словами пані Оксани, вперше про захворювання йшлося у програмі для 6 класу, зараз це детальніше вивчається починаючи із 7 класу.
«Із учнями говоримо про особливості цього захворювання, як йому можна запобігти, які є способи профілактики», – додає освітянка.
Щоб більше зацікавити учнів, їм пропонують підготувати групові проєкти про протидію захворюванню, презентації, сценки, як займатися профілактикою, зміцненювати імунітет.
Учителька «Основ здоров’я» рівненського ліцею №7 Наталія Чорнобай розповідає, що звертаючись до теми туберкульозу, акцентує на важливості здорового способу життя та вчасної діагностики.
«Пригадую, що у раніших програмах тема туберкульозу викладалася у 5 класі. Ми говорили про симптоми хвороби, шляхи зараження. Зараз із темою знайомимо семикласників».
За словами учительки, школярів цікавить, чи справді туберкульозом можна заразитися через продукти харчування, наприклад, молоко та м’ясо хворих тварин.
Запитують, навіщо робити щеплення та, яка від них користь, яка профілактика потрібна.
«Багато звертаємо увагу на питання здорового способу життя. Бо школярі часто переконані, що для цього достатньо не вживати алкоголь, не палити, уникати наркотичних речовин».
До навчання обидві педагогині залучають лікарів, запрошують на уроки, організовують онлайн-зустрічі.
Розроблені також окремі курси підвищення кваліфікації для педагогів, які викладають «Основи здоров’я».
На Рівненщині такі курси пропонують у Інституті післядипломної педагогічної освіти.
«Ми пропонуємо курси підвищення кваліфікації для учителів соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі. Окремо є курси для вчителів, які викладають «Основи здоров’я». Навчання відбувається у дистанційному форматі, лише курси із домедичної підготоки – очні», – розповідає заступник директора з науково-педагогічної та навчальної роботи В’ячеслав Долід.
Тривалість таких курсів – 30 годин. Відбуваються вони переважно у дистанційному форматі. У програмі курсі комплексно згадується про ключові захворювання, які вивчаються у школі.
Лікарі переконані, що просвітництву щодо протидії туберкульозу треба приділяти більше уваги
«У моїй практиці трапляється чимало стереотипів щодо захворювання на туберкульоз, які виникають через необізнаність громадян», – говорить Ірина Полюхович, лікарка-фтизіатриня Рівненського обласного фтизіопульмонологічного медичного центру.
Перевірити себе на вразливість до захворювання можна навіть онлайн, з допомогою анонімного анкетування на сайті Центру громадського здоров’я. Короткий п’ятихвилинний тест дозволить оцінити ризики.
Юрій Субботін, радник з питань доступності допомоги проєкту «Підтримка зусиль у протидії туберкульозу в Україні» (PATH/USAID) розповідає, що фахівці програми постійно оновлюють інформаційні матеріали щодо протидії захворюванню.
Так, спільно з освітянами розробили методичні рекомендації для педагогічних працівників закладів дошкільної та загальної середньої освіти, підготували книгу «Стань дослідником туберкульозу», створили мультфільми «Стань дослідником» для дітей.
Юрій Субботін зазначає, що Україна навіть в умовах війни має всі шанси бути країною-лідеркою у питанні протидії туберкульозу. Це стосується державного рівня, медичних технологій та залучення суспільства.
«Однак, важливо розуміти, що на туберкульоз хворіють незалежно від статі, віку, національної приналежності чи соціального становища», – додає Юрій Субботін.
Попри те, що туберкульоз можна попередити та ефективно лікувати, ця хвороба входить до переліку найбільш смертоносних у світі.
За даними центру громадського здоров'я, за минулий 2023 рік, в Україні зареєстрували 19 851 людину із туберкульозом, зокрема 639 дітей віком до 14 років та 196 підлітків віком 15–17 років.